حصارنای

نالم زدل چو نای من اندر حصارنای پستی گرفت همت من زین بلند جای

حصارنای

نالم زدل چو نای من اندر حصارنای پستی گرفت همت من زین بلند جای

نگاه به وضع کویته!

حدود ده سال میشود که مردم هزاره ها در شهر کویته پاکستان مورد کشتار هدفمند قرار می گیرد که در این اواخر به این کشتار ها شدید بیشتر یافته است که طی این سلسله کشتار مرده هزاره افراد ها با نفوذ ، استاد های دانشگاه ها ، محصلین ، تجاران، و افراد های عادی جان های شان را از دست داده اند، که در این مورد مردم هزاره مقیم کویته،خارج از کویته و حتی خارج از پاکستان صدای شان را کشده و از مقامات داخلی، خارجی و بین الملی برای حل این مشکل کمک و همکاری خواسته اند. 

از جمله می توان از 1 اکتبر سال 2011 یاد کرد که در این روز همه هزاره های جهان به اتفاق هم در هر کشور دنیا که بودند دست به تظاهرات صلح  امیز زند که هر گروه از این تظاهرات کننده گان در پیشروی سفارت خانه های پاکستان اعلامیه شان که جز از تامین امینت چیزی دیگری نبوده است به سمع انها رسانده است و علاوه بران چندین کنفراس های مطبوعاتی در پارلمان انگلیس ، وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان و همچنان در هالند و سایر کشور های دیگر  دایر کرده بودند و خاست شان را که همان امنیت است به سمع انها رساینده بودند ، هزاره های هیچ گاهی از هیچ کشوری درخاست کمک ها مالی نکرده است و همیشه مستقل و بر همت خودش استوار بوده است. 

در این اواخر هزاره ها تلفات جانی زیادی داده اند که حدود 1200 شهید و بیشتر از 3 مجروح را متقبل شده اند ولی برای مردم ما هیچ گونه امنیت دامین نشده است، از سوی دیگر ما را به ترک از خانه هایمان می کند و مافیا هم همراه گروه مشخص تروریستان همکاری های مالی می کند تا که هزاره ها را وادار به ترک مکان شان کرده تا که املاک شان را بین خود تقسیم کنند دیری پیش یک اخطاریه را از جانب گروه ترورسیتان در یافت کردیم که گقته شده بود که ما نتوانستیم که مطابق برنامه مان که همان بیجا کردن شما مردم تا پایان 2012 بود گردیم و اینبار ما هدف ها خود را به قسم جدی پیروری کرده تا که تاپایان 2013 شما را از مکان تان بیجا نمایم. 

این خبر ها را اکثرا سیاست مداران پاکستان می فهمند ولی اقدام تاهنوز صورت نگرفته است و هر کس خود را ناشنیده و انتظار تماشا نشسته اند که چه خواهد شد این خبر را از یک گفتمان که در یکی از شبکه های خبر پاکستان بود شنیدم .


حال حالا مروری بر حادثه 10-1-2013 می کنیم 

در شب پنجشنبه یک حادثه ناگوار در علمدار رود داخل یک کلب سنوکر صورت گرفت که شخص انتحار کننده خودش را داخل سنوکر کلب کرده و بعدا خودش را انفجار داد که تعداد از جوانان هزاره و سایر ملت را با کام مرگ کشاند و شهید کرد بعدا سایر افراد برای انتقال شهدا و مجروحین جمع شدند که انها را به شفاخانه ببرند ولی متسفانه که دشمن هدف شوم تر از این همه داشته بوده اند که در این موقع یک موتر امبولانس که پر از مواد انفجاری بوده خودش را انفجار می دهد و به  تعداد شهدا و مجروحین افزایش می دهد البته طبق گفته های رسانه ها این موتر امبولانس چندی پیش گمشده بود . در این دو انفجار به تعداد 120 نفر شهید و زیادتر از 150 تن مجروح شد که حالت بعضی از این مجروحین تشویش ناک بود، به دستور مقامات بلند پایه دولت پاکستان مجروحین را به شفاخانه های شهر کراچی رهنمای کردند. بعدا به گفته از رسانه های خبری پاکستان مقامات هزاره دیموکراتیک تصمیم به این گرفتن که شهدا را تا موقع به خواست شان نرسیده است تدفین نخواهند کرد. که خواست انها از دولت پاکستان این موارد بود.


1. آقای عبدالخالق هزاره رییس حزب دموکراتیک هزاره برای سه روز دست به اعتصاب غذا می زند، که آغاز آن 12/1/2012 میلادی ساعت 10 قبل از ظهر در مشین چوک (روبروی آی جی آفس پولیس) می باشد.

2. حزب هزاره دموکراتیک، یکبار دیگر از تمام نهادهای هزاره ها در سراسر جهان خواهش می کند، که دوباره دست به تظاهرات و تشکیل سمینار ها بزنند.

3. حکومت فعلی حق حاکمیت اش را از دست داده است، لهذا این حکومت بر طرف و بجای آن یک حکومت موقت بعد از مشوره با احزاب بلوچستان تشکیل گردد.


که همه این خواسته ها معقول میباشد و طبق این خواسته ها اکنون 13-1-2013  به پیش رفته اند و اکثرا رهبران سیاسی پاکستان با خودش یا کابینه اش پیام تسلیت خود را برای عزاداران رسانیده است. از جمله عمران خان ریس حزب تحریک انصاف وارد کویته و نزد تحصن کننده رفت همچنان او حکومت پاکستان را محکوم کرد که چرا نمی تواند برای مردم پاکستان امنیت را تامین کند و همچنان وزیر اعظم  راجه پرویز اشرف نیز وارد کویته شد و با گونر باوچستان اقای مگسی وارد گفتگو شدند. 

در همین حال بیشتر از 55 ساعت می شود که مردم هزاره دست به تحصن زده اند و گفته اند که تا خواسته های شان از طرف حکومت بر اورده نشده به تحصن شان پایان نمی دهند، تحصن کننده گان همه اقشار جامعه را تشکیل می دهد که در میان انها اطفال، نوجوانان، جوانان، کهنسالان اعم از مرد و زن می باشد تحصن کننده گان حدود 87 جسد را در میان سرک گذاشته و به شعار های مذهبی می پردازند. اگر شخصی خودش را در جای این اشخاص که شهید داده اند و در کنار انها بیشتر از 55 ساعت در هوای سرد زمستان بنیشیند قرار دهد قابل تحمل نیست. 

ولی تاحال حزب هزاره دیمکراتیک همچنان به اعتصاب غذای شان ادامه داده است.

باید یاد اور شد که در اکثر شهر های پاکستان و همچنان خارج از پاکستان دست به تحصن زده اند و انها خود را جز هزاره های کویته دانسته اند و گقته اند تا که با خواست هزاره های و شیعه های کویته جواب داده نشده است ما به تحصن خود ادامه می دهیم . 

حال تمام دنیا دولت جمهوری اسلامی  پاکستان را نگاه می کنند که حدود 60 ساعت است که به خواست انها جواب نداده است ، باش که چه می شود . 

حس انسان دوستی ، حس برادر (مسلمانی ) .   


مردم در حال تحصن 







 تحصن کننده گان در هوای منفی 4 درجه سانتی گرید



مصاحبه عبدالخالق هزاره با تلویزیون های خبری 




عبدالخالق هزاره با عمران خان ریس خرب تحریک انصاف


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد