واهمه نردیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و نگاه گنگ هزاره ها.

  واهمه نردیک شدن انتخابات ریاست جمهوری و نگاه گنگ هزاره ها.

باسپری شدن وقت افغانستان بسوی تغیرات جدی و سیاسی قدم به قدم نزدیکتر میشود درین روزها همه سایتها , تلویزیونها ,رسانهای اجتماعی وغیره ازتغیرات و تحولات که از راه فراه میرسد مینویسند که هرکدام با حمایت تیم دلخواه ومورد علاقه شان به بحث وتبادل نظر میپردازند که این بحث و گفتگوها اکثرا در سایتهای اجتماعی بگونه حمایت و پشتبانی قومی, گروهی ,زبانی ,عقیده یی و سیاسی می آنجامد که ذهن خیلی رابه نحوی با خودمصروف ساخته است .

موضوع این بحثها اهمیت شایانرا نیزبدنبال دارد که نگرانی آنها را نمیتوان نادیده گرفت .

زیرا امسال از هرنگاه سال سرنوشت ساز و پر اهمیت برای افغانستان و مردم این سرزمین است

در آینده نه چندان دور کمتر ازسه ماه افغانستان شاهد تغیرات بزرگ خواهد بود .

فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری وامضا نشدن پیمان همکاری برای ادامه ماندن نیروهای بین الملل وترک گفتن نیروهای بین المللی ازخاک افغانستان که خودامّاومگرهای زیاد را با خود به همرادارد که من جمله آیا دولت و اُردوی افغانستان بعد از ترک نیروهای بین الملل قدرت و توانای آنرا دارد که جایگزین آنها شده و ازتمام ساحات دور افتاده و شهر ولایات افغانستان پاسبانی کند ؟آیا افغانستان بعد از بیرون شدن نیروهای بین الملل دوباره به جنگ داخلی تبدیل ویا تجزیه نخواهد شد ؟حقوق زنان ,امنیت روز مره , دست آوردهای  چهارده ساله بعد از سقوت طالبان ودوباره بقدرت رسیدن گروه طالبان,و صدها سوالات دیگر که هرکدام به نوبه خودجای بحث را دارد.

از همه مهمترمعضله حل ناشدۀ کو چی ها , نقش وپالسی رئیس جمهور آیندۀ افغانستان دراین موضوع وایجاد نیگرانی برای هزاره ها و ده نشینان هزاره ها و از سوی دیگر نبود اتحاد ویکپارچه بودن  سران احزاب سیاسی ونماینده گان آنها  بیشتر قابل احساس است .

رهبران هزاره ها اینبار هرکدام بدون در نظر گرفتن  خواست ونظریات مردم به امید اینکه کدام یکی مقام بهتررا از دیگری کسب کند بسوی رفتند ,هرکدام در تیم خاصی جایگاه سمبول دومی ,سومی وغیره راانتخاب کردند که درواقع هیچ کدام درآینده کشور نقش خاص را دارانمیباشند ,چنانچه دردوران حکومت کرزی آقای عبدالکریم خلیلی بنماینده گی ازهزاره ها معاونت دوم ریاست جمهوری  را به عهده  داشت ,وی درحقیقت نقش سمبول را داشته که درحل هیچ مشکل با مردم همصدا نبوده ویا بعضآ نتوا نسته بطور نمونه  معضلۀکوچیها  یکی از مشکل اساسی هزاره جات بشمار میرود عملکرد وی چندان تأثیر گزار نبوده وطرحهای را که دولت بیان عمل آنرا داده بودچند سال از آن میگذردهیچ گونه عملکرددر زمینه دیده نمیشود .

برای جلو گیری از بروز دوباره همچنین مشکلات وحفظ حضورو توانی مستقیل  خود هزاره ها شایسته بر این است که درکاندیدای ریاست جمهوری دارای کاندید مشخص بوده هرچند که مسئله باخت آن بشتر از بردش میبود که متأسفانه برعکس آنصورت گرفت که با حمایت کردن بعضی  کاندیدای ریاست جمهوری آینده افغانستان سرنوشت جامعه هزاره ها بسوی گنگ به پیش میرود مثلآ اگر نگاه بیاندازیم به شعار انتخاباتی اشرف غنی احمد زی که قرار نظر اندازیهااحمالٌا یکی ازبرنده گان بر جسته   کاندیدای ریاست جمهوری آینده افغانستان بشمار میآید , وی خود از قوم احمد زی یکی ازاقوام  بزرگ کوچی بشمار می روند,در صحبت که ایشان با جناب استاد عزیز رویش داشته و عزیزرویش خودش در مقاله چنین نوشته است که تاریخ انتشار آن چهار شنبه 11 سنبله 1388 که : مي‌گويد كه با انتقال كوچي‌ها «توسط وسايل ترانسپورتي، دولت به سهولت مي‌تواند امنيت راهي را بگيرد كه از آن كوچي‌ها عبور مي‌كنند.»

در صحبت‌هاي جداگانه‌اي كه داشتيم، آقاي احمدزي به طور مشخص از مبلغ صد ميليون دالر پولي ياد مي‌كرد كه به گفته‌ي او «انگليس‌ها» وعده شده بودند تا براي حمل ترانسپورتي كوچي‌ها استفاده شوند. آقاي احمدزي معتقد بود كه توسط اين پول موتر و لاري‌هاي بزرگ خريداري شده و براي حل معضل بنيادي كوچي‌ها به كار گرفته شوند.


با ذکراین گفتار ها  گونه وتفکر اشرف غنی احمد زی در چند سال گذشته نخواهد تبدیل شده باشد  ,به قدرت رسیدن و روی کارآمدن حکومت کوچیگری دوباره خاطرات تلخ و چندین ساله مردم مظلوم وبی دفاع را زنده خواهد کرد, رؤیای را که درخواب میدیدند دوباره بعمل خواهد پیوند استاد عزیز رویش هم سیاست یکبام و دو هوارا در پیش گرفته وبا مشت گره زده حمایت یکجانبه مردم غرب کابل را به ضمانت خود از ایشان بیان میدارد که در صورت پیروزی ایشان چه ضمانت برای تکرار نشدن قضیه بهسود وجود دارد .

نوشته شده توسط : ح: یوسفی .

کویته بسوگ نشست

کو یته بسوگ نشست! 

    نویسنده: ح: یوسفی 

متاسفانه باردیگر دشمنان انسانیت، فاسقین عصر ده ها انسان بی دفاع را کشتند و صدها تن دیگر را مجروح ساختند و به صدها خانه مسکونی دیگر خسارات مالی وارد نمودند. متآسفانه واقعه زمان صورت میگیرد که مکان حادثه خیلی شلوغ بوده اکثر مکاتب و کورس ها یا شروع و یا هم پایان یافته بود. اکثر مردم اعم از زن و مرد و اطفال خرد سال که به فکر خریداری مواد غذایی شب بوده در محل بازار سبزی (میدان لیری) حضور داشتند. اگرچند طبق معمول اینجا همیشه یکی از پر ازدحام ترین جای هزاره تاون بوده است و همه بی خبر از اینکه دشمنان قسم خورده مردم هزاره زنان و طفلان بی گناه را غافل دیده  باز همانند سابق به فکر هدف های شوم خود هستند و انفجار بزرگی را براه میاندازد که از لحاظ تخریب در ذات خود در تاریخ پاکستان بی همتا ترین انتحاری بوده است. انفجار روز شنبه ۱۶ فبروری به نقل از سایت کویته بلاگفا، ساعت پنج ونیم بعد از ظهر رخ میدهد. این حادثه سرنوشت صدها نفر را کاملأ تغییر و تبدیل ساخت. خیلی مردان، زنان و طفلان بیگناه را به شهادت رساند و تعداد زیادی را زخمی ساخت که قرار معلومات آخری که به ما رسیده است، تعداد شهدا به ۱۱۰ تن و زخمی ها را بیش ۲۰۰ تن ذکر میکنند. به نقل از شبکه های اجتماعی انفجار به اندازه ای قوی بوده است که صدای آن در سراسر کویته شنیده شده است. در این انفجار که به وزن ۱۰۰۰ کیلو گرام مواد انفجاری که در یک تانکر آب جاسازی شده بود از شدت انفجار، مارکیتی که نزدیک آن قرار داشت کاملآ به زمین هموار تبدیل گشته، مغازه و خانه های  نزدیک آن نیز به شدت صدمه دیدند. حتا در یک کیلومتری حادثه، شیشه های زیادی از مساکن فروریخت. قرار بود روز بعد از این حادثه روز چهلم شهدای علمدار رود برگزار شود که این مصیبت دیگری بر مردم بیدفاع وارد گردید.
مسؤلیت این حادثه اسفبار را بار دیگر لشکر جهنگوی به عهده گرفت. این گروه تروریستی که سابقه خصومت چندین ساله با مردم هزاره های پاکستان دارد، چندین بار بعد از انجام کار های شوم تروریستی مسؤلیت آنرا رسمآ به عهده گرفته است که در ظرف چهار سال بیش از یک هزار تن از مردم هزاره را کشته و زخمی کرده است طعمه این حادثه ها، مسافران عادی بین مری آباد و بروری، زائران بین راه کویته و زاهدان و بر عکس آن،  بایسکل سواران، موتور سواران، کارگران عادی شامل سبزی فروشان، مغازه داران، شخصیت های سیاسی مذهبی، زنان، اطفال، مردم عامه و افسران پولیس هزاره بوده است. با تظاهرات و اعتراضات پی هم مردم هزاره، دولت فاسد و نابکار پاکستان تا هنوز حتا عاملین را دستگیر و به میز محاکمه نکشانده است. دولت که ارتش آن امروز در آسیا حرف اول را میزند و کشوری که دارای قدرت اتمی است آیا واقعا نمی تواند که از عهده متلاشی کردن گروه لشکر جهنگوی برآید؟ این گروه با خیال راحت مردم بی دفاع هزاره را هدف قرار میدهد و هیچ مزاحمتی برای انجام مقاصدشان وجود ندارد. دولت پاکستان نمی تواند امنیت مردم بی دفاع هزاره را تامین کند و مردم نیز قدرت دفاع کردن از خود را ندارد. زیرا داشتن اسلحه در قانون دولت، غیر قانونی بوده و فرد معمول از داشتن آن محروم می باشد. مردم کویته در شرایط فعلی و با دست خالی قادر به دفاع از خود نمی باشند. مردم هزاره  مردم صلح دوست، زحمت کش، اهل فرهنگ و معرفت میباشد. نمونه های آنرا در افغانستان و پاکستان می شود به طور آشکارا مشاهده نمود 
هزاره های کویته پاکستان در زمان بدست گرفتن استقلال پاکستان نقش مهمی را ایفا کرده اند. شخصیتهای زیادی هستند که دارای رتبه شجاعت هستند. بزرگان، سرداران، شخصیت های ملی قوم هزاره هریک مرحوم دوست محمد خان کاکی (عمو)، علی دوست خان هزاره، صوبیدار میجر خدایداد هزاره، محمد حسین خان هزاره، قاضی عیسی خان مشاور قائد اعظم، سردار یزدان خان، جنرال عیسی خان هزاره و ده ها شخصیت دیگر هزاره که هر کدام به نوبه خود، زمانی افتخارات بزرگی را برای دولت پاکستان به ارمغان آورده اند.
متاسفانه امروز زمان چنین بر این قوم شجاع پشت کرده است که در اثر انفجار، تکه های بدن فرزندان این مردم، امروز به خریطه ها از پشت بام های ساختمان، حیاط ها و سرکها جمع آوری می شود. قرار معلومات تا هنوز که  یک هفته از حادثه گذشته است، تکه های بدن قربانیان از گوشه و کنار محل حادثه پیدا میشود. این فاجعه به اندازه ای  درد آور است که قلم از ذکر نوشتن آن عاجز است. هیچ قلب و ذهنی نمی تواند فراموشش کند. در حقیقت یکی از وحشتناکترین جنایت تاریخی بود.

  
هر چند هزاره ها در طول تاریخ جنایات و ظلمهای زیادی را از حاکمان مستبد زمان خود متحمل شده اند. در دوره عبدالرحمن خان جابر ۶۲ درصد مردم هزاره به قتل رسید. زنان و کودکان هزاره اسیر شدند. زنان را به کنیزی و غلامی و یا به فروش رساندند. از مردان کله منارها ساختند. این دوران از تاریخ، تاریک ترین دوران بوده است. بعد از ان هم تاریخ هزاره ها پر از فراز و نشیب های فراوان بوده است. دوران غرب کابل، قتل عام های بامیان، مزار شریف، یکاو لنگ و حمله کوچی ها به بهسود از تلخ ترین دوران های تاریخ این مردم است که با قطره قطره خون مردان، زنان و کودکان ورق خورده است. 
ادامه دارد...


نوشته شده توسط ح یوسفی  24.02.2013   

 

عیدی که گذشت

آری عید قربان هم گذشت , در اینروز ها خیلی سخت مصروف روزگار هستم فرصت زیادی برای احوال گرفتن دوستان را ندارم ,همه روزه صبح زود ساعت دو از خواب بیدار میشوم خیلی عجولانه به محض زنگ ساعت سریع لباسهای کاری ام را برتن میکنم و  سری کار میروم ساعت کاری روزانه ام  خیلی طولانی تراز همیشه است از یکسو برف و باران  که سردی خودش را دارد چون فصل سرد زمستان شروع شده صبحگاهی درجه هوا اکثرا از منفی پنج درجه میگذرد و امسال نسبت به سالهای گذشته زمستان زود تر از راه رسیده است  که قرار گفته ها و تحلیلات روزنامه نگاران, زمستان امسال سرد تر از سال پار خواهد بود هر چند زمستان پار سال در مدت ده سال سخت ترین وپر برفترین زمستان در این کشور بوده است و من امید وارم که این گفته ها به حقیقت نه پیوندد 

چون باریدن برف زیاد برایم کم حوصله گی را ببار میآورد , زمستان این کشور با کشور خود مان فرق زیادی دارد زمستان افغانستان وقت مشخص و کوتاه تراز اینجاست , اینجاه در زمستان زمین مدت تقریبا شش ماه جامه سفید بر تن دارد که بنظر من خیلی طولانی است ,اما برای بعضی از ساکنان این سر زمین زمستان فصل خوشهالی و سرور است چون با باریدن برف روز ها روشنتر میشود در عیر آن روز ها خیلی کوتاه وتاریک میباشد ,مثلا دراین روز ها که آواخر ماه نوامبر میباشد طلوع آفتاب اگر چندخود ما ها از دیدن آفتاب بعضی وقتها تا چهار روزهم محروم هستیم و ندیدن آفتاب یک امر کا ملا طبیعی است از ندیدن آفتاب نگران هم نیستیم ,ولی طبق گفتار تلویزون و اخبار طلوع آفتاب امروز  24.11.010ساعت 8.58و غروب آفتاب ساعت 15.43 دقیقه میباشد خب بهر حال از عیدی که یک هفته از آن میگذرد میخواستم بنویسم ساعت تقریبا نزدیک شش بجه بعد از ظهر بود و چیزی از تمام شدن ساعت کاریم باقی نمانده بود که صدای غیر منتظره مسیج  موبایلم را شنیدم چون فرصت نداشتم که بخوانم و با خودم گفتم وقتی کارم تمام شد میخوانم و جواب میدهم , کارم تمام شد و به خانه بر گشتم لباسهای کاری ام را از تنم بیرون آوردم وقتی موبایلم را از جیب لباسم بیرون آوردم متوجه شدم که برای پیغام آمده است بازش کردم جمله به این عنوان ذکر شده بود: سلام  برادر عزیزم امید است که صیحت مند باشید عید سعید قربان را ازصمیم قلب برایت تبریک میگویم . (( از ا ح ..... )) چون خیلی خسته بودم من هم در جوابش نوشتم همچنان تشکر همچنان برای شما . بلی دوستان عزیز از فرارسیدن عید قربان چنین آگاهی یافتم بعدازآ ن چند تا پیغام با رفیقایم به تبریکی عید قربان رد و بدل کردیم , روزی از روزگاری در یک خانواده بزرگ زنده گی میکردیم یکماه قبل از فرارسیدن عید لباس جدید آماده میکردیم روز ها و لحظه هارا برای فرا  سیدن عید شمار میکردیم حنای عیدی آماده میکردیم صبح عید زودتر از همه بیدار میشدیم و دستهای حنا دار مان را به همدیگر نشان می دادیم که دست کی خوب حنا ور داشته بعدا ازهمه زودتر  نزد با با ( پدر بزرگ ) و بقیه خانوده  همه باهم عید را به همدیگر تبریک میگفتیم و بعد از نماز عید با همه دوستان ,رفیقان ,  بزرگان عید را تبریک میگفتیم .دیگر آن روز نیست روز گار ما ها را از هم جدا کرده است , خیلی هارا فلک بطور همیشه از ما جدا کرده که به بجز  آه سردی چیزی برای یاد  بود شان ندارم و آنهایی که به ما همیش بچیم (پسرم ) خطاب میکردند بدون آنکه مدتها همدیگر را بیبینیم به دنیای فانی شتافته است روح شان شاد , و بقیه خانواده و دوستان در هر گوشه دنیا کیلومتر ها راه از هم دور افتاده ایم , زمان آن فرارسیده است که از رسیدن عید با مسیج خبر دار میشوم و عیدیم فقط و فقط همان یک مسیج است دیگر کسی نیست که برایت عیدرااز نزدیک تبریک بگوید . این هم از عیدی که من داشتم به امید سر بلندی و موفقیت بیشتر شما دوستان خداوند یار و یاور شما .. 

proverbs ضرب المثلها

proverbs ضرب المثلها 


) بزرگترین ثروت فقر آرزوهاست

The greates wealth is a poverty of desives

2)آزادآن کسی است که مطابق میل خویش زندگی کند

He is free who lives as he chooses

3) زندگی مثل پیاز است ، لایه لایه پوست می کنی و بعد می بینی چیزی در درون آن نیست

Life is like an onion  you peel off layer after layer and than you find there's nothing in it

4) باید در جهت ترسمان سفر کنیم

We must travel in the direction of our fear

5) کسی که آرزوهای خود را رها کند،مرگ خود را آغاز می کند

He begins to die who quits his desires

6) موفقیت و عشق،به انسان جسور،روی خوش نشان میدهد

Fortune and love favour the bold

7) مواظب باش دل به چه می بندی چون مطمئناً متعلق به تو خواهد بود

Be careful what you set your heart upon-for it will surely be your

8) کامیابی انسانهای زیادی را به وادی ناکامی کشانده

Success has made failures of many men

9) خوش به حالی کسی که از دیگران توقع حق شناسی ندارد چون ناامید نمی شود

Blessed is he who expects no gratitude for he shall no be disappointed

10)      یا کاملا برده باشید یا کاملا آزاد

Either be wholly slaves or wholly free

11)      چه قدر بد است که انسان فکر کند آنچه مردم درباره او می گویند حقیقت دارد

How awful to reflect that what people say of us is true

12)      بخت و اقبال همان قدر به سراغ ما می آید که ما به سراغ آن می رویم

Fortune comes to meet us not less often than we go to meet her

13)      برای آدم بد بخت مرگ به منزله تخفیف از حکم حبس ابد است

For the unhappy man death is the commutation of a sentence of life imprisonment

14)      هزار قدم به پیش نهصد و نودو نه قدم به پس این همان «موفقیت» است

A thousand things advance nine hundred and ninety nine retreat that is grogress

15)      اندوهگین بودن یک انسان گستاخی در برابر خداوند است

This impious in a good man to besad

16)      همه می خواهند عمر دراز داشته باشند اما نمی خواهند پیر شوند

All would live ling but non would be old

17)      آنهایی که گذشته را مطالعه نمی کنند اشتباهاتش را تکرار می کنند

Those who don't study the past will repeat its errors

18)      آتش طلا را می آزماید و ناملایمات انسان های شجاع را

The fire proves gold adversity brave men

19)      پیروزی هزار پدر دارد اما شکست یتیم است

Victory has hundred fathers but d feat is on orphan

20)      اگر طالب چیزی هستید آن را فقط از خودتان طلب کنید

If you wish for anything good seek it from yourself

پناهجويان افغان در فنلند  از چهار ولايت افغانستان میتواند اخذ اقامت نماید .

 پناهنده گان افغانستانی در فنلند  از چهار ولايت افغانستان میتواند اخذ اقامت نماید .
از :-ح یوسفی  
 
Skriv utSkicka sidan
2010-05-03 20:54
خبر باز تاب مها جرین که مدت را در حال سکوت بسر میبرد دوباره از سر گرفته شد ,
 خبر زیر گرفته شده از یک سایت سویدی زبان چاپ سویدن میباشد بنشر رسیده
است . 

اداره مهاجرت فنلند به پناهجويان افغان از چهار ولايت افغانستان ( قندهار ، هلمند ،

 خوست و کنر )اجازه اقامت به دلايل انساني صادر مينمايد. ساير متقاضيان افغان 

از ولايات ديگرغرض دريافت اجازه اقامت بايد دلايل انفرادي داشته باشندو در غير آن 

پاسخ منفي دريافت خواهند نمود

کشور فنلند براي قرارداد سه جانبه ( فنلند ، افغانستان و کميشنري

 ملل متحد در امور پناهندگان ) غرض برگشت پناهجويان افغان آمادگي ميگيرد

تفصيل خبر را در زير بخوانيد

Migrationsverket har gjort en ny bedömning av säkerhetsläget i Afghanistan

Migrationsverket har uppdaterat sin Afghanistan-anvisning. I anvisningen bedöms läget i Afghanistan och behovet av internationellt skydd för de asylsökande från Afghanistan mot bakgrund av landets nuvarande säkerhetsläge.

Säkerhetsläget i Afghanistan är instabilt och varierar åtskilligt mellan de olika provinserna. Enligt FN:s flyktingorganisation UNHCR:s ställningstagande från juli 2009 förs de häftigaste striderna fortfarande i Helmand och Kandahar, men oroligheter har börjat förekomma även i andra provinser.

Större vikt vid beaktandet av individuella skäl

De internationella aktörernas och särskilt biståndsorganisationernas tillträde till områdena har försvårats, vilket har gjort det ännu svårare att bedöma säkerhetsläget i Afghanistan. På grund av detta och resursbrist utarbetar UNHCR inte längre de lokala säkerhetsuppdateringar som Migrationsverket tidigare har använt som viktiga mått på säkerhetsläget.

UNHCR uppmanar nu länderna att fästa ännu större vikt vid de asylsökandes individuella motiveringar. Migrationsverket betraktar de individuella skälen som det centralaste kriteriet vid bedömningen av de afghanska asylsökandenas behov av internationellt skydd.

Skydd på grund av säkerhetsläget endast för personer från fyra provinser

Migrationsverket ger internationellt skydd enbart på grund av säkerhetsläget endast till personer från fyra provinser i södra och östra Afghanistan: Kandahar, Helmand, Khost och Konar. På grund av väpnade konflikter är säkerhetsläget betydligt sämre i dessa provinser än på annat håll i landet, vilket innebär att asylsökande från dessa områden inte kan återvända tryggt. Asylsökande från de aktuella områdena beviljas uppehållstillstånd på basis av humanitärt skydd om ansökan inte innehåller individuella skäl att bevilja asyl eller alternativt skydd.

Ansökan om asyl gällande personer från andra delar av Afghanistan avslås om det inte föreligger individuella skäl att bevilja uppehållstillstånd. Personerna avvisas till Afghanistan.

I flera provinser i centrala och norra Afghanistan förekommer oroligheter, men de uppfyller inte kriterierna för väpnad konflikt. Det finns fortfarande flera provinser i Afghanistan i vilka oroligheterna inte påverkar civilbefolkningens liv. Till exempel de områden som kontrolleras av Taliban är inte nödvändigtvis otrygga för den lokala civilbefolkningen trots att utlänningar inte kan besöka områdena.

Migrationsverkets riktlinjer följer i huvudsak UNHCR:s anvisningar. Migrationsverket följer noggrant läget i Afghanistan och omvärderar vid behov sin linje. UNHCR har meddelat att organisationen håller på att uppdatera sina anvisningar.

Återvändandeavtal under arbete

Den uppdaterade Afghanistan-anvisningen baserar sig i stor utsträckning på resultaten från Afghanistan-projektet, som inleddes sommaren 2009 och som stöds av Europeiska återvändandefonden. Förra hösten gjorde representanter för Migrationsverket och polisen en fact finding-resa till Afghanistan för att skapa kontakter med de finländare som bor i landet och med internationella och lokala organisationer. De nya kontakternas betydelse accentueras av att UNHCR inte längre utfärdar säkerhetsuppdateringar.

Finland bereder för närvarande ett trepartsavtal med Afghanistan och UNHCR gällande återvändandet av såväl afghaner som fått avslag på sin ansökan som personer som beviljats uppehållstillstånd.

Före slutet av mars i år har 77 afghaner sökt asyl i Finland. År 2009, då afghanerna utgjorde den femte största gruppen asylsökande, var antalet asylsökande afghaner 461.

Ytterligare information till media: överinspektör Pekka Martin, enheten för juridisk service och länderinformation, tfn    071 873 0431  071 873 0431 , e-post: pekka.martin@migri.fi

خداوندا!

خدایاکفرنمی گویم

پریشانم

چه میخواهی توازجانم؟!

مرابی آنکه خود خواهم اسیرزندگی کردی

خداوندا!

اگرروزی زعرش خودبه زیرآیی

لباس فقرپوشی

غرورت را برای تکه نانی

به زیرپای نامردان بیاندازی

وشب آهسته و خسته

تهی دست و زبان بسته

به سوی خانه باز آیی

زمین و آسمان را کفر می گویی

نمی گوی؟

خداوندا!

اگر درروزگرماخیزتابستان

تنت برسایه ی دیواربگشای

لبت برکاسه ی مسی قیراندودبگذاری

وقدری آن طرف تر

عمارت های مرمرین بینی

واعصابت برای سکه ای این سو وآن سو درروان باشد

زمین و آسمان را کفر می گویی

نمی گوی؟

خدا وندا!

اگر روزی بشر گردی

زحال بندگانت با خبر گردی

پشیمان میشوی ازقصه ی خلقت

از این بودن از این بدعت

خداوندا ! تو مسؤلی

خداوندا تو میدانی که انسان بودن و ماندن

دراین دنیا چه دشواراست

چه رنجی میکشد آن کس که انسان است

وازاحساس سر شار است

بخوان تا بدانی

بخوان تا بدانی  !!!!                         

با یک مداد معمولی خطی به طول 58 کیلو متر می توان کشید!!!!
تجربه نشان داده است که مرغ با شنیدن صدای موسیقی بزرگترین تخم را می گذارد!!!
تمام خرس های قطبی چپ دست هستند!!
جگر تنها عضو داخلی بدن است که اگر با عمل جراحی قسمتی از آن بر داشته شود دوباره رشد می كند.
چشم انسان می تواند 10 میلیون رنگ مختلف را ببیند و از هم تشخیص دهد.
حس بویایی سگ با حس بویایی مورچه برابری می کند!!!
حلزون ها می توانند 3 سال متوالی بخوابند.
در شیلی صحرایی وجود دارد که هزازان سال است در آن باران نباریده است
زبان مقاوم ترین ماهیچه بدن است
فندک قبل از کبریت اختراع شد!!!!!
قرنیه چشم تنها قسمت بدن است که خون ندارد.
قلب انسان در هنگامه عطسه به اندازه یک میلیونیم ثانیه می ایستد!!!
حس بویایی خرس تقریباً صد برابر قوی تر از حس بویایی انسان است.
حنجره زرافه تار صوتی ندارد و گنگ است!!!!
خرگوش و طوطی تنها حیواناتی هستند که بدون بر گشتن به عقب می توانند پشت سر خود را ببینند!!
خوک ها به لحاظ بدن قادر به دیدن آسمان نیستند.
زنبور عسل دو معده دارد یکی برای جمع آوری عسل و دیگری برای هضم غذا!!!
شهر مکزیک سالانه بیست و پنچ سانتیمتر نشست می کند.
قلب میگوها در سر آنها قرار دارد!!
کرم های ابریشمی در 56 روز 6000برابر خود غذا می خورد!!!!!
گونه ای از خرگوش قادر است 12 ساعت پس از تولد جفت گیری کند.
موشهای صحرایی چنان تکثیر می کنند که در عرض 18ماه دو موش صحرایی قادرند یک میلیون فرزند داشته باشند!!!!!
موشهای صحرایی سالانه یک سوم منابع و ذخایرغذایی جهان را نابود می سازند.
لایه پوستی که آرنج دست را پوشانده در هر ده روز یکبار عوض می شود.
ناخن های انگشتان دست تقریباً چهار برابر ناخن های پا رشد می کند!!
یک زنبور عسل باید روی چهار هزار گل بشیند تا بتواند به اندازه یک قاشق عسل تهیه کند!!!

سلام دوبا ره !! همچنانکه شما در جریان هستید  به اثر ریزیش برف ( بهمن ) در کوتل سالنگ که باعث کشته شدن 168 وزخمی شدن بیش از 135 تن از هموطنان مان شده است ؛ بر علاوه چند تن از خبر نگاران این سایت نیز دراین سانحه کشته ویا مفقود اثر میباشد که اطلاعی از آنها در دست نیست بهمین خاطر تا اطلاع ثانوی این سایت تعطیل میباشد .

برای همه کشته شده گان این حادثه از خداوند جایگاهی در بهشت و برای بازمانده گان آنان صبر جمیل را تمنا دارم . والسلام  

جوان سوری علیرغم فلج کامل،برنامه نویس کامپیوترشد مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل
 

جوان سوري به رغم فلج بودن کامل همچنان به زندگي اميدوار است و براي بهتر زندگي کردن با مشکلات مبارزه مي کند.

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره خلدون سنجاب به رغم آنکه دچار فلج کامل شده است و قادر به هيچ گونه حرکتي غير از حرکت دادن عضلات صورت و زبان و لب هايش نيست توانسته است با تلاش فراوان و استفاده از اينترنت به يکي از مهمترين برنامه نويسان کامپيوتر در سوريه تبديل شود.
سنجاب که دنياي او بسيار کوچک و در حدي تختي است که هميشه روي آن دراز کشيده است با استفاده از ماوس ويژه اي که با حرکت لبهايش کار مي کند و مونيتوري که بالاي سر وي نصب شده است کارهاي کامپيوتري خود را انجام مي دهد.
وي اميدوار بود شرکتي براي خودش تاسيس کند و ناچار نباشد براي ديگران کار کند و اکنون به تحقق اين هدف نزديک شده است. وي اکنون در منزل شخصي خودش زندگي مي کند.
همسر خلدون از جمله افرادي است که نقش مهمي در کمک به او و تحقق پيشرفت هايش دارد.
واحدمرکزی خبر

با سلام دو باره خدمت خواننده گان این سایت !

با عرض معذورت گرفتاریهایی که برایم پیش آمده بود نتوانستم که به نویشتنهایم دراین سایت بیافزایم ،خوب بهرحال بزودترین وقت  امشاالله مقالات جدید اضافه خواهد شد . (( یا هو  )) .