حصارنای

نالم زدل چو نای من اندر حصارنای پستی گرفت همت من زین بلند جای

حصارنای

نالم زدل چو نای من اندر حصارنای پستی گرفت همت من زین بلند جای

سیمنیار غزنویان

مقدمه

 

ولایت غزنی که امروز که یکی از ولایت های مهم و باستانی وطن ما به شمار می رود و توجه جهانیان جهان اسلام را به خود جلب نموده است در گذشته ها نیز مورد توجه جهانیان قرار گرفته بود که در این سرزمین حکمروای می نمودند که یکی از این حکمرویان غزنویان می باشد .

دولت غزویان در طی دوران های تاریخ صدها شاعر ، نویسنده ، پزوهشگر  ، هنرمند، عالم و قهرمان در ان  میزیسته که  در غنامندی فرهنگ و افتخارات ملی افغانستان عزیز به شمار می رود و محلات از قبیل مساجد , مکتب ها , پارک ها ... را اعمار نموده است که خود نشان هنر دوستی و رشد آنها را نشان می دهد و در تاریخ نام های امرای غزنویان به افتخار یاد می شود که یکی از آنان سلطان محمود غزنوی که کار های مهم در دوره او صورت گرفته بود که در اینجا نمونه ان را یاد آور می شویم در آنوقت هزار مدرسه در شهر غزنه گشایش یافته بود و مسجد با عظمت عروس الفلک گنجایش هزاران نمازگذار را داشت. در آن شهرمناره های که اطراف آن با طرحهای هندسی و با آیات قرآن کریم به خط کوفی مزین شده بود ، وجود داشت که امروز هم نمونه های آن به نظر میرسد. ارگ غزنی ، مقبره های سلاطین و باغ های با عظمت ، تصویری روشنی از شکوه و جلال عصر غزنویان را در ذهن انسان ایجاد میکند.

 سلطان محمود غزنوی  نه تنها پخش و اشاعۀ اسلام را در صدر برنامۀ دولتش قرار داده بود ، بلکه او و اخلافش به ارزشهای تاریخی و فرهنگی مردم نیز ارج میگذاشتند. یکی ازین موارد تجلیل از جشن مهرگان بود که همساله بطور شاندار تجلیل میشد شعرای نامدارآن دوره چون فردوسی ، منوچهری ، فرخی و دیگران در مورد چگونگی تجلیل پرشکوه ازین روز اشعارناب سروده اند...

ادامه مطلب ...

نداشتن مطالعه و ارئه مقاله و سیمنار کاری است خطرناک

سطح بینش محصلان که تازه وارد دانشگاه می گردند خیلی پایین می باشد و بلخصوص آنعده از دانشجویان که به بخش های اجتماعیات رو می اورد چون اکثر از آنها از دهات و یا از مکاتب فارغ می شوند که فرهنگ مطالعه خیلی پایین می باشد و یا وجود ندارد و قتیکه این محصلان وارد دانشگاه می گردند مخصوصآ بخش اجتماعیات از آنها سیمینار تقاضا می گردد.

ادامه مطلب ...