حصارنای

نالم زدل چو نای من اندر حصارنای پستی گرفت همت من زین بلند جای

حصارنای

نالم زدل چو نای من اندر حصارنای پستی گرفت همت من زین بلند جای

سرود

 سرود 

 

گر چند من درباره موضوع سیمنار که به من اختصاص داده شده بود از هیچ گونه کوشش دریغ ننموده ام ولی با آن هم موضوع سرود یک موضوع بسیار بزرگ می باشد در این باره هر چند که نوشته کنم باز هم کم می باشد چون باید موضوع را از انجا اغاز نمایم که چه گونه سرود برای اولین بار به میان امد دلیل اینکه سرود به میان امد چه بود در کدام منطقه روی کدام موضوع برای نخست سرود ساخته شد

من در این باره زیاد کوشش به خرج دادم تا که بتوانم برای شما حاضرین درباره معلومات مفید را ارائه نمایم  ولی اگر خواسته باشیم که معلومات کامل را در این باره به سمع شما برسانم باید که علاوه نمایم که اگر در این باره کدام کتاب را نیز اختاص بدهم باز هم کم است چون سرود از شور , شوق , تازه گی  , هماهنگی , میان اقوام بحث می نماید تا که بتواند همان اتحاد و خواست یک ملت را در این قالب به سمع شنوندگان بسیار به صورت خوبش رسانیده می شود تاثیر بالای شنونده ها داشته باشد .

من در موضوع خود زیاد روی سرود های که مربوط کشور عزیز ما افغانستان می شود تاکید نموده ام چون باشد که همصنفان عزیزم در این باره بتوانند چیز را نصیب خود کرده باشند .


ادامه مطلب ...